4:e – 8:e juni

4:e – 12:e juni Fler bilder från Runde kan du se i bildgalleriet.

Förra året i september besökte jag Dovrefjäll i Norge för att fota myskoxar. Sedan dess har Anders och jag talat om att åka tillbaka till detta fjäll en gång till. Idag är det fredag och klockan är strax efter 14 när min Prius rullar ut från Sandviken. Vi är på väg mot Dovrejäll, Anders och jag.
Vi ska vara borta i 8 dagar och planerar först en tur till ön Runde utanför Ålesund och därefter upp till Dovrefjäll och myskoxarna. Efter 8 timmar kör vi över på den norska sidan och upp över fjället. En underbar utsikt breder ut sig och vi stannar till och tar några bilder.

(klicka på bilden för att förstora bilden) Vy över en lite fjällsjö på den norska sidan.

Vi käkar lite mat och rullar sedan vidare. När klockan börjar närma sig 12 på natten svänger vi in på en liten grusväg som ser ut att följa en liten älvfåra och det tar inte lång tid innan vi finner vår tältplats för natten. Morgonen därpå fortsätter vi ner mot Geiranger som breder ut sig med enorma vidder.

(klicka på bilden för att förstora bilden) Geirangerfjorden

Efter en stunds letande finner vi även den klassiska klippan strax öster om Geiranger. Anders kliver ut och beskådar staden från denna vy.

Anders kollar in staden Geiranger från ovan

Geiranger visade sig vara en mysig stad och vi tar en paus i resan och käkar lite mat och tittar på staden. Vi bestämmer oss för att ta färjan vidare från Giranger till Hellesylt vilket snabbar upp vår resa lite. Färjan går om 2 timmar så vi har gott om tid att åka runt i bergen för att fota vackra vyer.

Anders käkar laxsallad som får högsta betyg

Färjan som tog oss från Geiranger till Hellesylt

Vattenfall taget från färgan mellan Geiranger och Hellesylt

Båtturen mot Hellesylt tog ca 65 minuter och vi passerade höga berg, djupa dalar, vattenfall och fantastiska vyer. För dig som passerar denna plats så kan färjeturen varmt rekommenderas.

Runde
Efter Hellesylt bar det vidare av mot Runde. En kort färjetur och några timmar senare så var vi framme. Runde är en liten ö med gott om fågel på. Här tar vi in på öns enda camping som ligger ca 30 minuters promenad från fågelberget där lunnefåglarna häckar. Klockan är strax efter 22 när vi fått upp vårt tält och gjort i ordning för natten. Vi bestämmer oss för att knalla bort till fågelberget för att reka lite inför morgondagen. Vägen upp till berget är inte lång men nog så ansträngande. Det går väldigt brant uppför och benmusklerna får jobba bra för att ta oss upp. Väl uppe ser vi några lunnefåglar som fortfarande flyger in mot berget. Dock är det mörkt och det går inge vidare att fota men det lovar gott inför morgondagen. Vi går ner igen och kryper till kojs.

Utsikt från lunneberget på Runde

6:e juni
Vi vaknar tidigt men tar en lugn morgon. Vi käkar torrmjölk och mysli, kaffe och smörgås. som gäst vid tältet och som senare skulle visa sig bli vår trogne granne så finner vi en trut som vi döper till Konrad.

Konrad sippar på gårdagens slatt av Lapin Kulta

Lunnefåglarna ligger ute till havs på dagarna och flyger in till berget där de häckar vid 19 tiden på kvällen så vi bestämmer oss för att ägna dagen åt lite annan fågel som häckar på Runde. Vi har läst om stormfågel, sulor, skarv, storlabb, tretåig mås och havsörn. Nere på havet finns det även en hel del sillgrisslor, tobisgrisslor och tordmule.

Stormfågel

Havsörn med en Gylta i klorna

När kvällen kommer beger vi oss upp till lunneberget. Vi kommer fram strax för 18.30 och bestämmer oss för att klättra ner i en djup klippskreva som går ända ner till havet. Det såg inte ut att vara så långt ner men efter en kvarts klättrande nerför stannar vi och har då minst lika långt kvar. Vi sätter oss ner i skydd bakom några stenar och plötsligt fylls himlen av lunnefåglar. Det verkar som om alla fåglar har lyft på en gång ute på havet och nu väller det in lunnefåglar runt oss. Vi kämpar så gott det går med att hänga med och fota dem när de kommer in men det går otroligt fort. Ljuset är svagt i klippskrevan vi sitter i så det mesta blir oskarpt pga för lång slutartid. Jag bestämmer mig för att gå upp igen och försöka få några porträtt i det mjuka kvällsljuset.

Lunnefågel i kvällsljus

Lunnefågel utanför sitt bo

Solen försvinner sedan sakta bakom berget och horisonten. Glada och trötta går vi tillbaka till tältet. Klockan är över 01.00 när vi säger god natt.

Sulor och skarv

Följande dagar ser ungefär likadana ut. Sista dagen hyr vi in oss på en liten båt för att försöka komma havssulorna och skarven närmare. Kaptenen som heter Roger gör ett bra jobb för att hjälpa oss fotografer från Sverige. Med sin lilla båt tar han oss nära den häckande kolonin av både skarv, sulor, tretåig mås, tobis- och sillgrisslor mm.

Havsula med bomaterial i näbben

Skarvkoloni

Fågelberg med häckande havssulor

Efter 4 dagar packar vi ihop och åker vidare mot Dovrefjäll. Nu väntar myskoxar och fjällvandring.
Fler bilder från Runde kan du se i bildgalleriet.