29:e – 1:a augusti

29:e juli – 1:a augusti

Eckerölinjen över till Grisslehamn, därefter bil och färja till Föglö där vi stannar och gör oss klara för att lägga i kajakerna. Vi planerar 4 dagar ute i Ålands vackra skärgård. När vi blickar ut över havet och den lilla hamnen blåser det ca 10 – 12 sekundmeter så vi väljer att sätta oss i bilen och vänta och se om vinden mojnar fram mot eftermiddagen.

Sandra packar kajakerna inför vår tur i den Åländska skärgården

Visa större karta

Efter någon timme ger vi upp och gör oss klara för att paddla ut trots vinden. Vi ser på kartan att det finns en hel del öar som vi kan paddla bakom för att få lä i vinden. Den första biten måste vi dock ta oss över ett litet sund så vi får ta i bra i den hårda vinden.

Väl över sundet kommer vi in bakom en stor ö där det nästan är vindstilla. Vi kryssar oss fram mellan öarna i några timmar och finner sedan vår tältplats för natten. Strax efter att vi har satt upp tältet lägger sig vinden och vi får en spegelblank kväll med ris, grillad kyckling och rött vin.

Middag vid tältplatsen den första natten

Solnedgång över tältplatsen den första natten

Solen går sakta ner bakom horisonten och vi kryper in i tältet för lite vila inför morgondagen. Till ljudet av ingenting somnar vi snart.

Dag 2
När vi vaknar den andra dagen blåser det åter styvt från söder. Vi packar ihop tältet och ger oss iväg tidigt på morgonen. Hela dagen består av hård vind så väljer att slå läger tidigt denna dag. Vi hittar en fin vik som ligger i bra skydd mot vinden. Efter att ha satt upp tältet och ätit lite så går vi en tur på ön. Det är en ganska stor ö och vi finner spår av älg och rådjur. Inne i enbärssnåren hoppar det Ärtsångare som nyfiket tittar ut på oss genom snåren.

Ärtsångare som nyfiket tittar på fotografen

Efter en stund kommer vi upp på öns topp och får se en fantastisk vy över delar av Ålands skärgård. Jag tar 7 bilder som jag sätter samman till en panorama bild över utsikten.

Panorama från ön (klicka för att se en större bild)

Vår tältplats den andra natten

Dag 3
På morgonen tar vi det lite lugnt. Det blåser fortfarande lika mycket så vi ligger kvar i tältet och drar oss lite (det är ju ändå semester). Vid 7 tiden har vi fått nog och går ut och lagar frukost. Torrmjölk och flingor, smörgås med mjukost och messmör samt kaffe och choklad. Vi avnjuter detta så länge att jag måste koka mer kaffe efter tag :).

Vi tittar på kartan och bestämmer oss för att paddla tillbaka till bilen och köra upp på norra sidan av Föglö för att där eventuellt kunna komma undan vinden. Några timmar senare lägger vi i kajakerna vid en nedlagd camping. Tyvärr blåser det lika mycket här. Vi hittar några fina stråk att paddla i men här är skärgården inte lika vacker. Vi gör några stopp för mat och fika innan vi slår upp tältet nära bilen för att sova en sista natt innan vi åker hem med färjan igen.

Sandra i sin Prijon seayak paddlar längs en ö på Åland

Åsså jag förstås i min Prijon TourYak 🙂

Summering
Åland är otroligt vackert att paddla vid. Det vimlar av små öar och vikar som nästan alla är obebodda. Dock måste man komma ihåg att det inte finns någon allemansrätt på Åland så hänsyn måste tas kring landstigning och tältning. Vi kommer säkert tillbaka hit ett annat år.