22:a – 26:e juli – Öland

22:a – 26:e juli – öland

5 dagar på öland börjar med ett besök hos Ola och Lina med familj. Olas föräldrar bor mitt i paradiset på ölands södra del i byn Kastlösa. Vi kommer fram på eftermiddagen efter 8 timmar i bil. Vi får ett varmt mottagande med rundtur i området, en underbar middag och en perfekt tältplats. Kvällen går åt till att prata foto, fåglar, umgås och planera morgondagens fotande vid solens uppgång.

öland
Med sina dryga 13 mil från norr till söder erbjuder öland en minst sagt varierad natur. I söder breder alvaret ut sig med sina milslånga öppna slätter och i norr finner man lågväxt skog och långa sandstränder.

Vy över alvaret i söder (Canon 5D mark II, Canon EF 16-35mm, polfilter)

Gammalt möter nytt (Canon 5D mark II, Canon EF 24-105 mm, polfilter)

Tidig morgon
Ola och jag bestämmer att vi ses vid bilen kl 03.45 om det inte regnar. Sandra och jag går och lägger oss i tältet och somnar. Jag vaknar av att klockan ringer kl 03.20, det är svart ute och regnet smattrar mot tältduken. "Regnar" är ett subjektivt ord, det kan ju regna mycket och det kan regna lite… både Ola och jag verkar tycka att det regnar lite för en kvart senare står vi där vid bilen.

Jag befinner mig på Olas hemmamarker och han ska ta mig med till en plats där det med lite tur ska gå att få se bla. skärfläcka och många andra rariteter sträcka förbi så här års. Väl framme byter vi om i mörkret. Vi kommer att ligga längst ute vid vattnet där en kant av tång breder ut sig in mot land. Tången är blöt och luktar illa så jag kränger på mig min torrdräkt, tar en kamouflageduk under armen och knallar iväg.

Efter en kort promenad närmar vi oss platsen. Ett hundratal gäss har parkerat sig i viken där vi ska ligga och när vi närmar oss dem lyfter alla samtidigt och det blir ett himla liv vid den lilla stranden. Vi vadar ut genom gräs, tång och vatten och lägger oss sedan ner på den blöta dyiga stranden. Jag drar duken över mig och sen är det bara att vänta. Sakta lägger sig lugnet i viken och jag hör att vadare av olika slag åter landar i mörkret framför mig. Jag ser ljuset från fyren söder om Kalmar och en grupp sälar som parkerat för natten på stenarna några hundra meter ut i mörkret.

Tidig morgon (Canon 1D mark IV, Canon 500/4 + 1,4 konverter)

Morgonens ljus stiger sakta över horisonten och fåglarna börjar födosöka efter strandkanten. Det är en härlig upplevelse att få följa hur naturen vaknar till liv en tidig morgon på ölands västra kust. Vadare av olika sorter patrullerar strandkanten på jakt efter mat. Små flockar med kärrsnäppor flyger med snabba svängar över vattenytan för att en stund senare slå sig ner vid någon strandkant.

Grönbena på skira ben (Canon 1D mark IV, Canon 500/4 + 1,4 konverter)

Skärfläcka (Canon 1D mark IV, Canon 500/4 + 1,4 konverter)

Stäckande kärrsnäppor (Canon 1D mark IV, Canon 500/4 + 1,4 konverter)

Rödspov (Canon 1D mark IV, Canon 500/4 + 1,4 konverter)

Spovsnäppa (Canon 1D mark IV, Canon 500/4 + 1,4 konverter)

Myrspov (Canon 1D mark IV, Canon 500/4 + 1,4 konverter)

Under våra 5 dagar på öland gör jag tre mornar vid denna vik och bilderna ovan är från dessa tre tillfällen. Ljuset och väderförhållandena var aldrig perfekta denna gång. Första dagen hade jag problem med fukt. Den regniga natten hade gjort marken fuktig och när värmen sedan steg på morgonen så bildades det dagg och imma på optiken vilket gjorde att det inte gick att fota. Den andra morgonen blåste det ca 20 sekundmeter så fåglarna lyste med sin frånvaro. Den tredje morgonen gick jag upp ytterligare en halvtimme tidigare och vadade ännu längre ut i tångbandet men även denna morgon var det mindre med fågel. Det är streckfåglar som stannar till på denna plats några dagar innan de drar vidare och det verkar som om de dragit vidare. Dock fylls det på med nya fåglar hela tiden men tyvärr har jag inte mer tid denna gång så det får bli ett nytt försök nästa år att fånga det som sker vid denna lilla vik.

Efter att ha klivit upp mitt i natten och fotat fram till halv åtta var det skönt att få ta en liten tupplur när jag kom tillbaka till tältet. 45 minuter sömn och sedan frukost. Sandra och jag har efter många tältnätter hittat ett väl fungerande system i tältet. Var sak har sin plats och frukosten fixas på några minuter. Kaffe, te, smörgås, flingor och mjölk gjort på torrmjölk. En riktigt smaskig start på dagen.

På öland finns det mängder av blommor och örter som lockar till sig fjärilar och insekter. Många av arterna som lever här finns ingen annanstans så några av dagarna ägnade vi åt att strosa runt på alvaret och intilliggande fina platser och fotade fjärilar.

Storfläckig pärlemofjäril (Canon 1D mark IV, Sigma 180mm macro + Canon MR-14EX Ringblixt)

Slåttergräsfjäril (Canon 1D mark IV, Sigma 180mm macro)

Silverstreckad pärlemofjäril (Canon 1D mark IV, Sigma 180mm macro + Canon MR-14EX Ringblixt)

Sexfläckig bastardsvärmare (Canon 1D mark IV, Sigma 180mm macro + Canon MR-14EX Ringblixt)

Sandgräsfjäril (Canon 1D mark IV, Sigma 180mm macro + Canon MR-14EX Ringblixt)

Påfågelöga  (Canon 1D mark IV, Sigma 180mm macro)

Norra öland
En av dagarna åkte vi upp till norra öland och Sandra och jag var rörande överens om att det är södra öland som gäller om man är naturintresserad. På norra öland var det som på tivoli med folk överallt. Köer med husbilar, husvagnar och skrikande föräldrar. Vi stannade en dag men sen åkte vi tillbaka till södra öland igen. Dock gjorde vi ett besök i det som kallas trollskogen på norra öland. Det är en promenad på ca 2 timmar där man passerar genom gammal skog av ek och tall där murgrönan växer efter trädstammarna. Stigen leder genom trollskogen och till slut kommer man fram till ett gammalt vrak vid namn Svix som förliste på julafton 1927. Vraket är ett klassisk fotomotiv och även vi stannar till och tar några bilder innan vi går tillbaka till bilen och styr mot söder igen.

Trollskog på öland (Canon 5D mark II, Canon EF 16-35mm)

Vraket Svix (Canon 5D mark II, Canon EF 16-35mm, polfilter. tre exponeringar som slagits samman till en bild)

Efter 5 dagar lämnar vi öland och styr bilen hem mot Sandviken med ett stopp vid Kolmårdens djurpark. Tiden går fort på öland. Jag kommer att besöka ön igen inom en snar framtid. Det finns massor kvar att upptäcka både vad det gäller djur och natur. Ett stort tack till Ola, Lina, Ivar och Vivianne för ett trevligt och givande möte.